HAN-port
Her finner du informasjon om hvordan du åpner og stenger HAN-porten på din strømmåler. Vær oppmerksom på at det er ulike metoder i våre ulike områder.
Section2
HAN-porten er en egen fysisk utgang på din strømmåler. Til porten kan du koble utstyr for å hente informasjon fra måleren. For eksempel kan du følge med på forbruket ditt i sanntid fra en tredjeparts app. Hvilken informasjon som hentes ut avhenger av tilkoblingsutstyret du anskaffer. Det er viktig å merke seg at den informasjonen som strømmer ut av HAN-porten gjelder totalforbruket for anlegget måleren er tilknyttet, ikke detaljer om hva strømmen er benyttet til.
For å kunne hente ute informasjon fra strømmåleren må du:
- 1
Anskaffe nødvendig tilkoblingsutstyr fra en ekstern leverandør. Både strømleverandører og virksomheter leverer løsninger for smart styring.
- 2
Kunder i Hallingdal og Nore: Kontakt Føie for å be om å få åpnet HAN-porten på eksisterende strømmåler. Les mer lenger ned på siden.
- 3
Kunder i Ringerike og Hole: Du må mest sannsynlig bytte måleren din før HAN-porten kan åpnes. Les mer lenger ned på siden.
Hvordan kan jeg være trygg på at informasjonen som strømmer ut av HAN-porten ikke blir misbrukt?
Informasjon om strømforbruk er definert som personopplysninger etter personopplysningsloven. Derfor holdes HAN-porten stengt av nettselskapet inntil du som kunde bekrefter at den er tilstrekkelig sikret i forhold til din opplevde risiko for at uvedkommende kan koble seg fysisk til din strømmålers HAN-port for informasjonsuthenting.
Informasjon som strømmer fra utstyret til din valgte leverandør av tilkoblingsutstyr og videre til ditt hjemmenettverk, bør også være sikret med fysisk nettverkskabling eller gjennom passordbeskyttet trådløst nettverk. Sjekk gjerne med din leverandør av tilknytningsutstyr om informasjonssikkerheten i løsningen deres. Tilsynsmyndighet for strømmålere, NVE, vurderer for tiden om det er nødvendig å kryptere datastrømmen ut av HAN-porten, men inntil videre sendes datastrømmen ut av HAN-porten ukryptert.
Sånn her åpner du HAN-porten din i våre ulike områder:
Section3
Nore
Vi trenger skriftlig samtykke av deg som eier av måleren for å kunne åpne HAN-porten. Bruk vårt bestillings- og samtykkeskjema for å godkjenne at vi åpner opp for å sende informasjon ut av strømmåleren.
Hemsedal
Vi trenger skriftlig samtykke av deg som eier av måleren for å kunne åpne HAN-porten. Send oss en e-post med ditt navn, målernummer og adressen hvor måleren er, så hjelper vi deg videre.
Hallingdal
Kunder i Hallingdal, bortsett fra Hemsedal, kan bruke kundeportalen vår for å åpne opp HAN-porten. Der bruker du BankID for å gi oss samtykke til å sende informasjon ut av strømmåleren din.
Ringerike og Hole
For å åpne HAN-porten må du først bytte måleren din. Det kan være opp til 2 måneders ventetid for målerbytte, men send oss en e-post så starter vi prosessen. Byttet er kostnadsfritt. Når måleren er byttet bestiller du åpning av HAN-porten ved å fylle ut samtykkeskjema.
Section4
Hvordan stenger jeg HAN-porten?
For å stenge av informasjonsstrømmen tar du kontakt med oss via epost eller telefon. Husk å oppgi målernummeret på den måleren du ønsker at vi skal stenge informasjonsstrømmen fra. Du vil få en bekreftelse per epost når HAN-porten er avstengt. Dersom du sier opp nettavtalen/flytter, vil informasjonsstrømmen fra HAN-porten bli avstengt uten at du trenger å ta kontakt for dette.